RbiSearchHeader

Press escape key to go back

Past Searches

Theme
Theme
Text Size
Text Size
S1

RbiAnnouncementWeb

RBI Announcements
RBI Announcements

FAQ DetailPage Breadcrumb

RbiFaqsSearchFilter

Content Type:

Category Facet

category

Custom Facet

ddm__keyword__26256231__FaqDetailPage2Title_en_US

Search Results

આરટીજીએસ સિસ્ટમ

જવાબ. 'આરટીજીએસ' એટલે રિયલ ટાઈમ ગ્રોસ સેટલમેન્ટ, જે એવી પ્રણાલી છે જ્યાં લેણદેણ ધોરણે (નેટિંગ વિના) લેણદેણ પર વ્યક્તિગત રીતે ફંડ ટ્રાન્સફર્સની એકધારી અને અસલ સમયની પતાવટો હોય છે. 'રિયલ- ટાઈમ'નો અર્થ તેમને પ્રાપ્ત સમયે સૂચનાઓની પ્રક્રિયા કરવી. 'ગ્રોસ સેટલમેન્ટ'નો અર્થ વ્યક્તિગત રીતે ઉદભવતી ફંડ ટ્રાન્સફરની સૂચનાઓની પતાવટ કરવી.

જવાબ. ભંડોળની પતાવટની નોંધ રિઝર્વ બેન્ક ઓફ ઈન્ડિયાનાં પુસ્તકોમાં લેવાતી હોવાથી પેમેન્ટ આખરી અને અફર હોય છે.

જવાબ. આરટીજીએસ ભંડોળના ટ્રાન્સફરના માધ્યમો પર ઘણા બધા લાભો આપે છે.

  • તે ભંડોળ ટ્રાન્સફર કરવા માટે સુરક્ષિત અને સંરક્ષિત પ્રણાલી છે.
  • આરટીજીએસ લેણદેણ / ટ્રાન્સફર્સમાં રકમની કોઈ કેપ હોતી નથી.
  • પ્રણાલી શનિવાર સહિત મોટા ભાગની બેન્ક શાખાઓ કાર્યરત હોય તેવા આખા દિવસે ઉપલબ્ધ છે.
  • લાભાર્થીના અકાઉન્ટમાં ભંડોળનું અસલ સમયનું ટ્રાન્સફર હોય છે.
  • રેમિટરે પ્રત્યક્ષ ચેક કે ડિમાન્ડ ડ્રાફ્ટનો ઉપયોગ કરવાની જરૂર પડતી નથી.
  • લાભાર્થીએ કાગળનાં સાધનો જમા કરવા બેન્કની શાખામાં જવું પડતું નથી.
  • લાભાર્થીને પ્રત્યક્ષ સાધનો ગેરવલ્લે/ ચોરી થવાની કે તેને લઈ છેતરપિંડીથી રોકડી થવાની શક્યતાની ચિંતા કરવાની જરૂર રહેતી નથી.
  • રેમિટર જો તેની/ તેણીની બેન્ક આવી સેવા ઓફર કરતી હોય તો ઈન્ટરનેટ બેન્કિંગનો ઉપયોગ કરીને તેના/ તેણીના ઘરે/ કાર્યસ્થળેથી પણ રેમિટન્સની પહેલ કરી શકે છે.
  • લેણદેણ શુલ્ક આરબીઆઈ દ્વારા કેપ્ડ કરાયું છે.
  • લેણદેણ કાનૂની આધાર ધરાવે છે.

જવાબ. ભંએનઈએફટી ઈલેક્ટ્રોનિક ફંડ ટ્રાન્સફર સિસ્ટમ છે, જેમાં ચોક્કસ સમય સુધી પ્રાપ્ત લેણદેણ બેચીસમાં પ્રક્રિયા કરવામાં આવે છે. આથી વિપરીત આરટીજીએસમાં લેણદેણ આરટીજીએસના કામકાજના કલાકોમાં લેણદેણથી લેણદેણ સતત પ્રક્રિયા કરવામાં આવે છે.

જવાબ. એનઈએફટી ઈલેક્ટ્રોનિક ફંડ ટ્રાન્સફર સિસ્ટમ છે, જેમાં ચોક્કસ સમયમાં પ્રાપ્ત લેણદેણની બેચીસમાં પ્રક્રિયા કરવામાં આવે છે. આથી વિપરીત આરટીજીએસમાં લેણદેણ આરટીજીએસના કામકાજના કલાકોમાં લેણદેણથી લેણદેણ આધારે સતત પ્રક્રિયા કરવામાં આવે છે.

Ans. The RTGS system is primarily meant for large value transactions. The minimum amount to be remitted through RTGS is ₹ 2,00,000/- with no upper or maximum ceiling.
Ans. With effect from July 01, 2019, RBI has waived the processing charges levied by it for RTGS transactions. Banks may pass on the benefit to its customers. With a view to rationalise the service charges levied by banks for offering funds transfer through RTGS system, a broad framework of charges has been mandated as under: a) Inward transactions – Free, no charge to be levied. b) Outward transactions – ₹ 2,00,000/- to 5,00,000/-: not exceeding ₹ 25/- (exclusive of tax, if any) Above ₹ 5,00,000/-: not exceeding ₹ 50 (exclusive of tax, if any) Banks may decide to charge a lower rate but cannot charge more than the rates prescribed by RBI.

Ans. The remitting customer has to furnish the following information to a bank for initiating an RTGS remittance:

  1. Amount to be remitted

  2. The account number to be debited

  3. Name of the beneficiary bank and branch

  4. The IFSC number of the receiving branch

  5. Name of the beneficiary customer

  6. Account number of the beneficiary customer

  7. Sender to receiver information, if any

  8. Sender and Beneficiary Legal Entity Identifier (for eligible transactions)

Ans. The IFSC number can be obtained by the remitter (customer) from his / her bank branch. Alternatively, it is available on the cheque leaf of the beneficiary. This code number / bank branch information can be communicated by the beneficiary to the remitting customer. The list of IFSCs is also available on the RBI website at the link https://rbi.org.in/Scripts/Bs_viewRTGS.aspx?Category=5. The list is updated on a fortnightly basis.

Ans. For a funds transfer to go through RTGS, both the sending bank branch and the receiving bank branch need to be RTGS enabled. Presently, there are more than 1,60,000 RTGS enabled bank branches, the list of which is available on the RBI website at the link https://rbi.org.in/Scripts/Bs_viewRTGS.aspx?Category=5. The list is updated on a fortnightly basis.

Ans. The following should be ensured while putting through a funds transfer transaction using RTGS –

  • Originating and destination bank branches are part of the RTGS network.

  • Beneficiary details such as beneficiary name, account number and account type, name and IFSC of the beneficiary bank branch should be available with the remitter.

  • Extreme care should be exercised in providing the account number of the beneficiary, as, during processing RTGS transactions, the credit will be given to the customer’s account solely based on the account number provided in the RTGS remittance instruction / message.

Ans. Transactions in RTGS happen in real time and it is not possible to match name and account number before affording credit to the beneficiary. Since name in the Indian context is spelt differently and would not really match with that available with the beneficiary bank, the process of affording credit solely based on the account number of the beneficiary has been enabled.

Our Circular Ref. No. DPSS (CO) EPPD No. / 863 / 04.03.01 / 2010-11 dated October 14, 2010 on ‘Electronic payment products – Processing inward transactions based solely on account number information’ (available at https://www.rbi.org.in/scripts/NotificationUser.aspx?Id=6043&Mode=0) may be referred to for further details.

Ans. Under normal circumstances, the beneficiary branches are expected to receive the funds in real time as soon as funds are transferred by the remitting bank. The beneficiary bank must credit the beneficiary's account within 30 minutes of receiving the funds transfer message.
Ans. No, the RTGS system does not accept future value dated transactions.
Ans. No. RTGS is a credit-push system i.e., transactions can be originated by the payer / remitter / sender only to pay / transfer / remit funds to a beneficiary.
Ans. While the customers do not have the facility to track the transaction, the RBI has implemented the feature of positive confirmation in an RTGS transaction. Under this, the remitting bank would receive a message from RBI (through the beneficiary bank) that the money has been credited to the beneficiary bank / customer account. Based on this, the remitting bank should advise the remitting customer that money has been credited to the receiving bank’s beneficiary account.
Ans. Yes, if it is not possible to credit the funds to the beneficiary customer’s account for any reason, the funds received by the RTGS member bank will be returned to the originating bank within one hour of receipt of the payment at the Payment Interface (PI) or before the end of the RTGS Business day, whichever is earlier. Once the money is received back by the remitting bank, the original debit entry in the customer's account needs to be reversed.
Ans. In case of any delay in returning the failed payment, the originating customer is eligible to receive compensation at current repo rate plus 2%.

Ans. The customer can contact his / her bank / branch if there is an issue of delay / non-credit to the beneficiary account. The details of Customer Facilitation Centre of member banks are also available on the website of RBI at https://www.rbi.org.in/Scripts/bs_viewcontent.aspx?Id=2070.

Ans. Unique Transaction Reference (UTR) number is a 22 character code used to uniquely identify a transaction in RTGS system.

Web Content Display (Global)

રિઝર્વ બેંક ઑફ ઇન્ડિયા મોબાઇલ એપ્લિકેશન ઇન્સ્ટૉલ કરો અને લેટેસ્ટ ન્યૂઝનો ઝડપી ઍક્સેસ મેળવો!

Scan Your QR code to Install our app

RbiWasItHelpfulUtility

શું આ પેજ ઉપયોગી હતું?