FAQs on Non-competitive Bidding Facility for Dated Government Securities
An appeal can be filed against the Award or the decision of the RBI Ombudsman rejecting the complaint closed under appealable clauses, within 30 days of the date of receipt of communication of Award or rejection of the complaint. The Appellate Authority, if satisfied that the applicant had sufficient cause for not making an application for appeal within the specified time, may also allow a period of extension not exceeding 30 days.
Ans: Yes, all modes of account opening as mentioned in the reply to Q 13 above, viz. onboarding customer in face-to-face mode; non-face-to-face mode and V-CIP are available to the person with disabilities.
These FAQs are issued by the Reserve Bank of India (hereinafter referred to as “Bank”) for information and general guidance purposes only. The Bank will not be held responsible for actions taken and / or decisions made on the basis of the same. For clarifications or interpretations, if any, one may be guided by the PSS Act, 2007.
The Appellate Authority, after examining the appeal and related documents, may act as given under:
-
dismiss the appeal; or
-
allow the appeal and set aside the Award/order of the RBI Ombudsman; or
-
remand the matter to the RBI Ombudsman for fresh disposal in accordance with such directions as the Appellate Authority may consider necessary or proper; or
-
modify the Award/order and pass such directions as may be necessary to give effect to the order of the RBI Ombudsman or Award so modified; or
-
pass any other order as it may deem fit.
Further, the orders of the Appellate Authority shall have the same effect as the Award passed by the RBI Ombudsman or the order rejecting the complaint, as the case may be.
Ans. REs’ Customer Acceptance Policy shall not result in denial of banking/ financial facility to members of the general public, especially those, who are financially or socially disadvantaged, including the persons with disabilities (PWDs). The decision to reject the application of KYC/ periodic updation of KYC shall not be automated and such decisions on rejection shall be reviewed by an official of RE authorised for the purpose.
ಉತ್ತರ. ಅಥಾರೈಸ್ಡ್ ಡೀಲರ್ ಕೆಟೆಗರಿ-1ರಬ್ಯಾಂಕ್ಗಳು ನೀಡುವ ಕೆವೈಸಿ ಕಂಪ್ಲೈಂಟ್ ಮರುರೊಡ್ ಮಾಡಬಹುದಾದ ಸೆಮಿಕ್ಲೋಸ್ಡ್ ಹಾಗೂ ಓಪನ್ ಸಿಸ್ಟಮ ಪಿಪಿಐಗಳನ್ನು FEMA [ಫೇಮಾ]ಅಡಿಯಲ್ಲಿ ಅನುಮತಿಸುವ ಚಾಲ್ತಿ ಖಾತೆ ವಹಿವಾಟುಗಳಿಗಾಗಿ ಗಡಿಯಾಚೆಗಿನ ಬಾಹ್ಯ ವಹಿವಾಟುಗಳಲ್ಲಿ ಅಂದರೆ ಸರಕುಗಳು ಹಾಗೂ ಹಾಗೂ ಸೇವೆಗಳ ಖರೀದಿಗೆ ಅನುಮತಿ ನೀಡಲಾಗುತ್ತದೆ. ಪಿಪಿಐದಾರರ ಸ್ಪಷ್ಟ ಕೋರಿಕೆಯ ಮೇರೆಗೆ ಮಾತ್ರ ಈ ಸೌಲಭ್ಯವನ್ನು ಸಕ್ರಿಯಗೊಳಿಸಲಾಗುತ್ತದೆ.
ವಹಿವಾಟಿನ ಮಿತಿಗಳು:
ಪ್ರತಿ ವಹಿವಾಟಿನ ಮಿತಿಯು 10,000/-ವನ್ನು ಮೀರಬಾರದು .
ಪ್ರತಿ ತಿಂಗಳದ ಮಿತಿಯು 50,000/-ವನ್ನು ಮೀರಬಾರದು .
ಅವಕಾಶನೀಡಲಾದ ವಹಿವಾಟುಗಳು:
ಫಾರೆನ್ ಎಕ್ಸ್ಚೇಂಜ್ ಮ್ಯಾನೇಜ್ಮೆಂಟ್ ಆ್ಯಕ್ಟ್ [ಎಫ್ಇಎಮ್ಎ]ಅಡಿಯಲ್ಲಿ ಅನುಮತಿಸಲಾದ ಚಾಲ್ತಿ ಖಾತೆ ವಹಿವಾಟುಗಳು ಅಂದರೆ ಸರಕುಗಳ ಹಾಗೂ ಸೇವೆಗಳ ಖರೀದಿಯು,ಅಂತಹ ವಹಿವಾಟುಗಳನ್ನು ನಿಯಂತ್ರಿಸುವ ಹೆಚ್ಚುವರಿ ನಿಯಮಾವಳಿಗಳಿಗೆ ಬದ್ಧವಾಗಿರುವುದಕ್ಕೆ ಒಳಪಟ್ಟಿರುತ್ತದೆ.
ಅವಕಾಶನೀಡದ ವಹಿವಾಟುಗಳು:
- ಲಿಬರಲೈಸ್ಡ್ ರೆಮಿಟ್ಟೆನ್ಸಸ್ ಸ್ಕೀಮ್ ಅಡಿಯಲ್ಲಿ ಯಾವುದೇ ಗಡಿಯಾಚೆಗಿನ ಬಾಹ್ಯ ಹಣ ವರ್ಗಾವಣೆ ಹಾಗೂ /ಅಥವಾ ಹಣರ್ಗಾವಣೆಗಳನ್ನು ಮಾಡುವುದಕ್ಕಾಗಿ.
- ಆನ್ಲೈನ್ ವ್ಯಾಪಾರಿ ಖಾತೆಯ ಪ್ರಿಫಂಡಿಂಗ್
Yes. A complaint can be withdrawn at any stage by the complainant under the Scheme. For withdrawing a complaint, one can log on to the Complaint Management System portal (https://cms.rbi.org.in) and go to the tab “Track a complaint”.
Ans: The provision to accept thumb impression in place of signatures has already been prescribed for onboarding customer in face-to-face-mode under paragraph 16 and 23 of the MD on KYC.
ಅಧಿಕೃತ ಓವರ್ಸೀಸ್ ಪ್ರಿನ್ಸಿಪಾಲ್ [ಒಪಿ]ಯ ಭಾರತೀಯ ಏಜಂಟರಾದ ಬ್ಯಾಂಕ್ಗಳು ಹಾಗೂ ಬ್ಯಾಂಕೇತರ ಪಿಪಿಐ ನೀಡಿಕೆದಾರರುಗಳಿಗೆ, ಆರ್ಬಿಐನ ಮನಿ ಟ್ರಾನ್ಸ್ಫರ್ ಸರ್ವಿಸ್ ಸ್ಕೀಮ್ [ಎಮ್ಟಿಎಸ್ಎಸ್] ಅಡಿಯಲ್ಲಿ ಅಂತರಿಕ ಹಣರವಾನೆಯ ಫಲಾನುಭವಿಗಳಿಗೆ ಕೆವೈಸಿ ಕಂಪ್ಲೈಂಟ್ ನೀಡಲು ಅನುಮತಿ ಇದೆ. ಇದರರ್ಥ ಈ ಚಟುವಟಿಕೆಯನ್ನು ಕೈಗೊಳ್ಳುವ ಘಟಕವು ಅಧಿಕೃತ ಪಿಪಿಐ ನೀಡಿಕೆದಾರರು ಹಾಗೂ ಎಮ್ಟಿಎಸ್ಎಸ್ [ ಆರ್ಬಿಐನ,ಫಾರೆನ್ ಎಕ್ಸ್ಚೇಂಜ್ ಡಿಪಾರ್ಟ್ಮೆಂಟ್ನಿಂದ ಅಧಿಕೃತ]ಅಡಿಯಲ್ಲಿ ಭಾರತೀಯ ಏಜಂಟ್ ಆಗಿರಬೇಕು.
ವೈಯ್ಯಕ್ತಿಕ ಆಂತರಿಕ ಎಮ್ಟಿಎಸ್ಎಸ್ ಹಣರವಾನೆಗಳಿಂದ 50,000/-ಗಳವರೆಗಿನ ಮೊತ್ತಗಳನ್ನು ಫಲಾನುಭವಿಗಳಿಗೆ ನೀಡಲಾಗುವ ಪಿಪಿಐಗಳಲ್ಲಿ ಲೋಡ್ ಮಾಡಲು ಅಥವಾ ಮರುಲೋಡ್ ಮಾಡಲು ಅನುಮತಿ ನೀಡಲಾಗಿದೆ. 50,000/-ಗಳಿಗಿಂತ ಹೆಚ್ಚಿನ ಯಾವುದೇ ಸಿಂಗಲ್ ವಹಿವಾಟಿನ ಮೊತ್ತವನ್ನು ಬ್ಯಾಂಕ್ ಖಾತೆಗೆ ಕ್ರೆಡಿಟ್ ಮೂಲಕ ಪಾವತಿಸಲಾಗುತ್ತದೆ.
The Scheme is available at the following link https://rbi.org.in/documents/87730/39016390/RBIOS2021_amendments05082022.pdf.
Ans. Inoperative Account is a savings/ current account wherein no ‘customer induced transactions’ has taken place for a period of over two years. For activation of inoperative accounts, the customer can update his/ her KYC information/ data at home/ non-home branch of the RE, and also through V-CIP, subject to the facility of V-CIP being provided by the bank. The banks shall activate the inoperative accounts, only after adhering to the KYC guidelines provided in the Master Direction on KYC.
1 Inoperative Account is defined in the circular DOR.SOG (LEG).REC/64/09.08.024/2023-24 dated January 1, 2024 on Inoperative Accounts /Unclaimed Deposits in Banks- Revised Instructions
A dedicated e-mail has been created by the Reserve Bank of India to receive queries from members of public on Sovereign Gold Bonds. Investors can mail their queries to this email id.
Yes. Complainants can log on to RBI’s CMS portal (https://cms.rbi.org.in) and can share their feedback under the tab “Feedback”. This feedback is analyzed at RBI for further improving the grievance redress under RB-IOS, 2021.
Ans: To ease the process of activating the ‘Inoperative Accounts’, a bank shall make available the facility of updation of KYC at all branches of the bank, through Video-Customer Identification Process (V-CIP) if requested by a account holder, subject to the facility of V-CIP being provided by the bank.
ಪೇಜ್ ಕೊನೆಯದಾಗಿ ಅಪ್ಡೇಟ್ ಆದ ದಿನಾಂಕ: