New FAQ Page 2 - ಆರ್ಬಿಐ - Reserve Bank of India
ಪ್ರಿಪೇಯ್ಡ್ ಪೇಮೆಂಟ್ ಇನ್ಸ್ಟ್ರುಮೆಂಟ್ಗಳು [ಪಿಪಿಐಗಳು]
In terms of Master circular on Customer Service in Banks dated July 1, 2015 , banks are advised to have a board approved policy providing infrastructure facilities by branches by bestowing particular attention to providing adequate space, proper furniture, drinking water facilities, with specific emphasis on pensioners, senior citizens, disabled persons, etc. Further, Banks are advised to include senior citizens preferably in Branch Level Customer Service Committee.
In terms of Statement on Developmental and Regulatory Policies - October 4, 2017- Banking Facility for Senior Citizens and Differently abled Persons dated November 9, 2017 banks are required to put in place appropriate mechanism with the following specific provisions:
-
Dedicated Counters/Preference to Senior Citizens, differently abled persons - Banks are advised to provide a clearly identifiable dedicated counter or a counter which provides priority to senior citizens and people who are differently abled including visually impaired persons.
-
Ease of submitting Life Certificate - banks shall ensure that when a Life Certificate is submitted in any branch, including a non-home branch, of the pension paying bank, the same is updated/ uploaded promptly in CBS by the receiving branch itself, to avoid any delay in credit of pension.
-
Cheque Book Facility - Banks shall not insist on physical presence of any customer including senior citizens and differently abled persons for getting cheque books.
-
Automatic conversion of status of accounts - Banks are advised that a fully KYC compliant account should automatically be converted into a ‘Senior Citizen Account’ based on the date of birth available in bank’s records.
-
Ease of filing Form 15G/H - Banks are advised to provide senior citizens and differently abled persons Form 15G/H once in a year (preferably in April) to enable them to submit the same, where applicable, within the stipulated time.
-
Door Step Banking - banks are advised to make concerted effort to provide basic banking facilities, such as pick up of cash and instruments against receipt, delivery of cash against withdrawal from account, delivery of demand drafts, submission of Know Your Customer (KYC) documents and Life certificate at the premises/ residence of such customers.
1 Acceptance has to be furnished by the complainant within 30 days of receipt of communication of an Award
ಉತ್ತರ. ಪಿಪಿಐ ನೀಡಿಕೆದಾರರು ಔಪಚಾರಿಕ,ಸಾರ್ವಜನಿಕವಾಗಿ ಬಹಿರಂಗಪಡಿಸಿದ ಗ್ರಾಹಕರ ಕುಂದುಕೊರತೆ ಪರಿಹಾರ ದೂರಿನ ಪರಿಹಾರಕ್ಕಾಗಿ ಗ್ರಾಹಕರ ದೂರುಗಳು/ಕುಂದುಕೊರತೆಗಳನ್ನು ನಿಭಾಯಿಸಲು ನೋಡಲ್ ಅಧಿಕಾರಿಯನ್ನು ನೇಮಿಸುವುದು, ದೂರಿನ ಪರಿಹಾರಕ್ಕಾಗಿ ಎಸ್ಕಲೇಷನ್ ಮ್ಯಾಟ್ರಿಕ್ಸ್ ಹಾಗೂ ಟರ್ನ್- ಅರೌಂಡ್ -ಟೈಮ್ ಅನ್ನು ಒಳಗೊಂಡ ಸಂಸ್ಥೆಗಳ ನಿಯಮಗಳ ಚೌಕಟ್ಟನ್ನು ಜಾರಿಗೆ ತರಬೇಕು. ಸಂಸ್ಥೆಗಳ ನಿಯಮಗಳ ಚೌಕಟ್ಟಿನಲ್ಲಿ ಕನಿಷ್ಠ, ಈ ಕೆಳಗಿನವುಗಳನ್ನು ಒಳಗೊಂಡಿರಬೇಕು:
- ಪಿಪಿಐ ನೀಡಿಕೆದಾರರ ಗ್ರಾಹಕರ ರಕ್ಷಣೆ ಹಾಗೂ ಕುಂದುಕೊರತೆ ಪರಿಹಾರ ನೀತಿಯ ಮಾಹಿತಿಯನ್ನು ಸರಳ ಭಾಷೆಯಲ್ಲಿ ಪ್ರಸಾರ ಮಾಡುವುದು.
- ವೆಬ್ಸೈಟ್, ಮೊಬೈಲ್ ಆ್ಯಪ್ಗಳು, ಹಾಗೂ ಕಾರ್ಡ್ಗಳಲ್ಲಿ ಕುಂದು ಕೊರತೆ ಪರಿಹಾರಕ್ಕಾಗಿ ನೋಡಲ್ ಅಧಿಕಾರಿಗಳ ವಿವರಗಳನ್ನು ಒಳಗೊಂಡು, ಪಿಪಿಐ ನೀಡಿಕೆದಾರರ ಕಸ್ಟಮರ್ ಕೇರ್ ಸಂಪರ್ಕ ವಿವರಗಳನ್ನು ಸ್ಪಷ್ಟವಾಗಿ ತೋರಿಸುವುದು.
- ಮೇಲಿನ [ಬಿ]ನಲ್ಲಿರುವಂತೆ ಪಿಪಿಐ ನೀಡಿಕೆದಾರರ ಏಜಂಟರು ಹಾಗೂ ಕಸ್ಟಮರ್ ಕೇರ್ ಸಂಪರ್ಕವಿವರಗಳಿಂದ ಸರಿಯಾದ ಸಂಕೇತವನ್ನು ಪ್ರದರ್ಶಿಸುವುದು.
- ಗ್ರಾಹಕರಿಂದ ದೂರಿನ ಸ್ಥಿತಿಯನ್ನು ಟ್ರ್ಯಾಕ್ ಮಾಡುವ ಸೌಲಭ್ಯದೊಂದಿಗೆ ಸಲ್ಲಿಸಲಾದ ದೂರುಗಳಿಗಾಗಿ ನಿರ್ದಿಷ್ಟ ದೂರಿನ ಸಂಖ್ಯೆಗಳನ್ನು ಒದಗಿಸುವುದು.
- ಯಾವುದೇ ಗ್ರಾಹಕರ ದೂರು/ಕುಂದುಕೊರತೆಗಳನ್ನು ತಕ್ಕಸಮಯದಲ್ಲಿ, ತ್ವರಿತವಾಗಿ 48 ಗಂಟೆಗಳೊಳಗೆ ಪರಿಹರಿಸಲು ಪ್ರಾರಂಭಿಸುವುದು ಹಾಗೂ ಅಂತಹ ದೂರು/ಕುಂದುಕೊರತೆಯನ್ನು ಪಡೆದ ದಿನಾಂಕದಿಂದ 30 ದಿನಗಳ ಒಳಗೆ ಪರಿಹರಿಸುವುದು.
- ಪಿಪಿಐ ನೀಡಿಕೆದಾರರ ಅಧಿಕೃತ /ಗೊತ್ತುಪಡಿಸಿದ ಏಜಂಟರ [ಹೆಸರು, ಏಜಂಟ್ ಐಡಿ,ವಿಳಾಸ,ಸಂಪರ್ಕ ವಿವರಗಳು, ಮುಂತಾದ] ವಿವರವಾದ ಪಟ್ಟಿಯನ್ನು ಪ್ರದರ್ಶಿಸುವುದು.
- ಪಿಪಿಐಗಳಿಗೆ ಸಂಬಂಧಿಸಿದ ವೆಬ್ಸೈಟ್/ಮೊಬೈಲ್ ಆ್ಯಪ್ ನಲ್ಲಿ ಫ್ರಿಕ್ವೆಂಟ್ಲಿ ಆಸ್ಕಡ್ ಕ್ವಶ್ಚನ್ [ಎಫ್ಎಕ್ಯೂ]ಗಳಿಗೆ ಉತ್ತಗಳನ್ನು ಸಹ ಒದಗಿಸುವುದು.
Yes. Relief/Savings Bonds, like other Government securities, can be transferred by execution of transfer forms as explained at Question No. 14. However, the specific Government loan notifications issued for the 7% Savings Bonds, 2002, 6.5% Savings Bonds, 2003 (Non taxable) and 8% Savings Bonds, 2003 (Taxable) have prescribed the specific conditions subject to which such transfers may take place. While all the three Savings Bonds are transferable to the nominee in case of death of the holder, the 7% Savings Bonds, 2002 and 6.5% Savings Bonds, 2003 (Non taxable) are also transferable by way of gift to a "relative" as defined in section 6 of the Indian Companies Act, 1956. Section 6 of the Indian Companies Act, 1956 defines "relative" as under:
A person shall be deemed to be a relative of another if and only if,
a) they are members of a Hindu undivided family; or
b) they are husband and wife; or
c) the one is related to the other in the manner indicated in Schedule 1A of the Indian Companies Act, 1956.
Apart from the above, the three Savings Bonds shall also be transferable in favour of the pledgee/creditor, if the pledgee/creditor invokes the pledge, hypothecation or lien as per Regulation 21 (3) of the G S Regulations.
उत्तर. बैंकों और गैर-बैंकों द्वारा ज़ारी किए गए पीपीआई के मामले में, ग्राहक शिकायत निवारण के लिए रिजर्व बैंक - एकीकृत लोकपाल योजना, 2021 का सहारा ले सकते है। यह योजना आरबीआई की वेबसाइट https://cms.rbi.org.in लिंक पर उपलब्ध है।
ಉತ್ತರ. ಪಿಪಿಐ ನೀಡಿಕೆದಾರರು ಗ್ರಾಹಕರಿಗೆ ಈ ಕೆಳಗಿನ ಎರಡು ಪ್ರಕಾರಗಳಲ್ಲಿ ಯಾವುದೇ ಒಂದನ್ನು ನೀಡಬಹುದು:
ಎ] ಕನಿಷ್ಠ ವಿವರದ ಸೆಮಿ-ಕ್ಲೋಸ್ಡ್ ಪಿಪಿಐ;
ಬಿ]ಕೆವೈಸಿ ಕಂಪ್ಲೈಂಟ್ ಸೆಮಿಕ್ಲೋಸ್ಡ್/ಓಪನ್ ಸಿಸ್ಟಮ್ ಪಿಪಿಐ;
ಮೇಲೆ ನಮೂದಿಸಿರುವ ಪ್ರಕಾರಗಳಲ್ಲಿ, ವಿವಿಧ ಕಾರಣಗಳಿಂದಾಗಿ [ಉದಾ. ಅನೇಕ ಸಹ-ಬ್ರ್ಯಾಂಡಿಂಗ್ ಪಾಲುದಾರರು, ವಾಲೆಟ್ಗಳು/ಕಾರ್ಡ್ಗಳಂತಹ ವಿಭಿನ್ನ ರೂಪಗಳಲ್ಲಿ ಪಿಪಿಐನ ನೀಡಿಕೆ] ಪಿಪಿಐ ನೀಡಿಕೆದಾರರು ಒಂದೇ ಗ್ರಾಹಕರಿಗೆ ಅನೇಕ ಪಿಪಿಐಗಳನ್ನು ನೀಡುತ್ತಿದ್ದರೆ, ಆಗ ಪಿಪಿಐ ನೀಡಿಕೆದಾರರು ಕೇಂದ್ರೀಕೃತ ಡೇಟಾಬೇಸ್ /ಮ್ಯಾನೇಜ್ಮೆಂಟ್ ಇನ್ಫಾರ್ಮೇಶನ್ ಸಿಸ್ಟಮ್ [ಎಮ್ಐಎಸ್]ಮೂಲಕ ಮಿತಿಗಳನ್ನು ಮೇಲ್ವಿಚಾರಣೆ ಮಾಡುತ್ತಾರೆ.
ಉದಾಹರಣೆಗಾಗಿ , ವಿವಿಧ ವ್ಯವಸ್ಥೆಗಳು/ ಫಾರ್ಮ್ ಪ್ಯಾಕ್ಟರ್[ರಚನೆಯ ಅಂಶದ] ಅಡಿಯಲ್ಲಿ ನಿರ್ದಿಷ್ಟ ಪಿಪಿಐ ನೀಡಿಕೆದಾರರಿಂದ ಗ್ರಾಹಕರಿಗೆ ನೀಡುವ ಎಲ್ಲಾ ಕೆವೈಸಿ ಕಂಪ್ಲೈಂಟ್ ಪಿಪಿಐಗಳಲ್ಲಿನ ಮೌಲ್ಯವನ್ನು ಸಂಯೋಜಿಸಿದ ನಂತರ ಯಾವುದೇ ಸಮಯದಲ್ಲಿ 1,00,000/-ಮಿತಿಯನ್ನು ಲೆಕ್ಕಹಾಕಲಾಗುತ್ತದೆ.
ಅಂತೆಯೇ ಪಿಪಿಐ ಎಮ್ಡಿಯ ಪ್ಯಾರಾಗ್ರಾಫ್ 9.1[i]ಯಲ್ಲಿನ 10,000ದ ಮಿತಿಯು ಎಲ್ಲಾ ಕನಿಷ್ಠ ವಿವರ ಪಿಪಿಐ[ ವಿವಿಧ ವ್ಯವಸ್ಥೆಗಳು/ ಫಾರ್ಮ್ ಪ್ಯಾಕ್ಟರ್ಅಡಿಯಲ್ಲಿ ಪಿಪಿಐ ನೀಡಿಕೆದಾರರಿಂದ ನೀಡಿದ] ಗಳಾದ್ಯಂತದಲ್ಲಿದೆ .
ಹೀಗಿದ್ದಾಗ್ಯೂ, ಪಿಪಿಐ-ಎಮ್ಡಿಯ ಪ್ಯಾರಾಗ್ರಾಫ್ 10 ರಲ್ಲಿ ನಮೂದಿಸಿದ [ಮಾಸ್ ಟ್ರಾನ್ಸಿಟ್ ಸಿಸ್ಟಮ್ [ಪಿಪಿಐ-ಎಮ್ಟಿಎಸ್]ಗಾಗಿ ಗಿಫ್ಟಿಂಗ್ ಉಪಕರಣಗಳು ಹಾಗೂ ಪಿಪಿಐಗಳು]ಎರಡು ವರ್ಗಗಳು ಮಿತಿಗಳನ್ನು ಒಳಗೊಂಡಿರುವುದಿಲ್ಲ.
Electronic Clearing Service (Credit Clearing) Mandate Form
(Investor (s)’s option to receive redemption proceeds and
interest payments through Credit Clearing Mechanism)
1. |
Investor(s) Name and Address |
: |
|
2. |
|
: |
|
3. |
Particulars of Bank account
|
:
: : |
|
(In lieu of the bank certificate to be obtained as under, please attach a blank cancelled cheque or photocopy of a cheque or front page of your savings bank passbook issued by your bank for verification of the above particulars)
4. Date of effect :
I/We hereby declare that the particulars given above are correct and complete. If the transaction is delayed or not effected at all for reasons of incomplete or incorrect information, I/We would not hold the user institution responsible. I/We have read the option invitation letter and agree to discharge the responsibility expected of us as a participant under the scheme.Date:
(.....................................)
Signature(s) of the Investor(s)
(In case of joint holdings, all the investors, whose signatures are registered with PDOs, should sign here)
Certified that the particulars furnished above are correct as per our records.
Bank’s Stamp:
Date:
(.................................)
Signature of the authorised official of the Bank
* Compulsory for investors due to receive maturity proceeds exceeding Rs. One lakh
These FAQs are issued by the Reserve Bank of India for information and general guidance purposes only. The Bank will not be held responsible for actions taken and/or decisions made on the basis of the same. For clarifications or interpretations, if any, investors are requested to be guided by the relevant circulars and notifications issued from time to time by the Bank and the Government as well as the relevant provisions of the Government Securities Act, 2006 and the Government Securities Regulations, 2007.
Ans. Interoperability is the technical compatibility that enables a payment system to be used in conjunction with other payment systems. Interoperability has been allowed in PPIs through circular dated October 16, 2018 and it has been made mandatory vide circular dated May 19, 2021.