এটিএম/হোৱাইট লেবেল এটিএম
উত্তৰ. এটিএম হ’ল এটা কম্পিউটাৰাইজ্ড মেশ্বিন, যি বেংকৰ গ্ৰাহকসকলক নিজৰ একাউণ্ট এক্সেছ কৰাৰ সুবিধা প্ৰদান কৰে। যেনে ইয়াৰ সাহায্যত বেংকত নোযোৱা কৈও টকা তুলিব পৰা যায় আৰু অন্যান্য বিত্তীয় তথা অ-বিত্তীয় সেৱা লেনদেন কৰিব পৰা যায়।
উত্তৰ. নন-বেংকৰ স্বত্বৰ অধীন তথা পৰিচালিত এটিএম ছেট-আপক ডাব্লিউএলএ বোলা হয়। নন-বেংক এটিএম অপাৰেটৰসমূহ ভাৰতীয় ৰিজাৰ্ভ বেংক (আৰবিআই)-ৰ দ্বাৰা পেমেণ্ট এণ্ড ছেটলমেণ্ট ছিষ্টেম এক্ট, 2007 অনুসৰি অনুমোদিত। অনুমোদিত ডাব্লিউএলএ অপাৰেটৰসকলৰ তালিকা আৰবিআই-ৰ ৱেবছাইটত https://www.rbi.org.in/Scripts/PublicationsView.aspx?id=12043 লিংক-ত গ’লে পোৱা যাব।
উত্তৰ. এজন গ্ৰাহকৰ বাবে ডাব্লিউএলএ ব্যৱহাৰ কৰাটো আন যি কোনো বেংকৰ (কাৰ্ড জাৰী কৰা বেংকৰ বাহিৰৰ বেংক) এটিএম ব্যৱহাৰ কৰাৰ দৰেই। ডাব্লিউএলএ-ত কেৱল কেশ্ব ডিপজিট কৰিব পৰা নাযায় আৰু কিছুমান মূল্য-যুক্ত সেৱা পোৱা নাযায়।
উত্তৰ. নন-বেংক সংস্থাক হোৱাইট লেভেল এটিএম স্থাপন কৰিবলৈ দিয়াৰ যুক্তিটো হ’ল এয়াই যে, গাঁও অঞ্চলত বিশেষকৈ গ্ৰাহক সেৱা বৃদ্ধি/উন্নত কৰাৰ বাবে এটিএম-ৰ ভৌগোলিক প্ৰসাৰ বৃদ্ধি কৰা।
উত্তৰ. টকা তোলাৰ লগতে এটিম/ডাব্লিউএলএ গ্ৰাহকসকলক আন বহুতো সেৱা/সুবিধা প্ৰদান কৰি থাকে। এই সেৱাসমূহত অন্তৰ্ভুক্ত হৈ আছে:
- একাউণ্ট সম্বন্ধীয় তথ্য
- কেশ্ব ডিপজিট (ডাব্লিউএলএ-ত এইটো নহয়)
- ৰেগুলাৰ বিল পেমেণ্ট (ডাব্লিউএলএ-ত এইটো নহয়)
- মোবাইলৰ বাবে ৰি-লোড ভাউচাৰ ক্ৰয় কৰা (ডাব্লিউএলএ-ত এইটো নহয়)
- মিনি/শ্বৰ্ট ষ্টেটমেণ্ট জেনাৰেট কৰা
- PIN সলনি
- চেক বহীৰ আৱেদন
উত্তৰ. জাৰী কৰা সংস্থা অনুমোদিত এটিএম/এটিএম তথা ডেবিট কাৰ্ড, ক্ৰেডিট কাৰ্ড আৰু প্ৰিপেইড কাৰ্ড ব্যৱহাৰ কৰিব পৰা যায় এটিএম/ডাব্লিউএলএ-ত বিভিন্ন লেনদেনত।
উত্তৰ. হয়, পায়। 01 নৱেম্বৰ, 2014-ৰপৰা কাৰ্যকৰী নিয়ম অনুসৰি, বেংক এখনে নিজৰ ছেভিং বেংক একাউণ্ট গ্ৰাহকক ন্যূনতম বাৰ ফ্ৰি ট্ৰানজাকশ্বনৰ সুবিধা দিব লাগিব এটিএমসমূহত এইবোৰ ক্ষেত্ৰত:
- যি কোনো লোকেশ্বনত বেংকৰ নিজৰ এটিএম-ত ট্ৰানজাকশ্বন (On-Us ট্ৰানজাকশ্বন): বেংকে নিজৰ ছেভিং বেংক একাউণ্টৰ গ্ৰাহকসকলক মাহত কমেও পাঁচবাৰ ফ্ৰি ট্ৰানজাকশ্বন (বিত্তীয় আৰু অ-বিত্তীয়) কৰাৰ সুবিধা দিব লাগিব, এটিএম-ৰ লোকেশ্বন য’তেই নাথাকক কিয়।
- মেট্ৰো লোকেশ্বনৰ যি কোনো বেংকৰ এটিএম-ত ট্ৰানজাকশ্বন (Off-Us ট্ৰানজাকশ্বন): এটিএম যদি ছয়খন মেট্ৰো লোকেশ্বন যেনে মুম্বই, নতুন দিল্লী, চেন্নাই, কলকাতা, বেংগালুৰু আৰু হাইদৰাবাদত থাকে, তেন্তে বেংকে নিজৰ ছেভিং বেংক একাউণ্টৰ গ্ৰাহকসকলক মাহত কমেও তিনিবাৰ ফ্ৰি ট্ৰানজাকশ্বনৰ সুবিধা (বিত্তীয় আৰু অ-বিত্তীয় ট্ৰানজাকশ্বন) দিব লাগিব।
- নন-মেট্ৰো লোকেশ্বনত যি কোনো বেংকৰ এটিএম-ত ট্ৰানজাকশ্বন (Off-Us ট্ৰানজাকশ্বন): উপৰত উল্লিখিত ছয়খন মেট্ৰো লোকেশ্বনৰ বাহিৰে আন যি কোনো লোকেশ্বনত বেংকে নিজৰ ছেভিং বেংক একাউণ্টৰ গ্ৰাহকসকলক মাহত আন বেংকৰ এটিএম-ত কমেও তিনিবাৰ ফ্ৰি ট্ৰানজাকশ্বনৰ সুবিধা দিব লাগিব।
উত্তৰ. উল্লিখিত নিয়ম বিএচবিডিএ-ৰ ক্ষেত্ৰত প্ৰযোজ্য নহয় কিয়নো বিএচবিডিএ-ৰপৰা টকা তোলাৰ সংখ্যা তেনে একাউণ্টৰ লগত যুক্ত চৰ্ত সাপেক্ষ।
উত্তৰ. এটিএম/ডাব্লিউএলএ-ত নিজৰ ট্ৰানজাকশ্বনক সুৰক্ষিত আৰু নিৰাপদ ৰাখিবলৈ গ্ৰাহকে তলত উল্লেখ কৰা নিয়মবোৰ মানি চলিব লাগিব:
- গ্ৰাহকে সম্পূৰ্ণ গোপনত এটিএম/ডাব্লিউএলএ ট্ৰানজাকশ্বন কৰিব লাগিব।
- এবাৰত কেৱল এজন কাৰ্ড ধাৰকে এটিএম/ ডাব্লিউএলএ-ত সোমাব লাগিব।
- কাৰ্ড ধাৰকে নিজৰ কাৰ্ড কাকো যেন নিদিয়ে।
- কাৰ্ড ধাৰকে কাৰ্ডত যেন PIN লিখি নথয়।
- কাৰ্ড ধাৰকে কাকো যেন নিজৰ PIN নকয়।
- কাৰ্ড ধাৰকে যেতিয়া এটিএম-ত নিজৰ PIN এণ্টাৰ কৰিব তেতিয়া কাকো যেন সেয়া নেদেখুৱায়।
- কাৰ্ড ধাৰকে এনেকুৱা কোনো PIN ব্যৱহাৰ নকৰে, যি আনে সহজে অনুমান কৰিব পাৰে।
- কাৰ্ড ধাৰকে যেন নিজৰ কাৰ্ড এটিএম/ডাব্লিউএলএ-ত পেলাই নাহে।
- কাৰ্ড ধাৰকে কাৰ্ড জাৰী কৰা বেংকত নিজৰ মোবাইল নম্বৰ নথিভুক্ত কৰাব লাগিব এটিএম/ডাব্লিউএলএ-ত ট্ৰানজাকশ্বন সম্বন্ধে এলাৰ্ট পোৱাৰ কাৰণে। একাউণ্টত অনুমোদন-বিহীন কোনো কাৰ্ড ট্ৰানজাকশ্বন হৈছে বুলি চকুত পৰিলে কাৰ্ড জাৰী কৰা বেংকে লগে-লগে জনাব লাগিব।
- এটিএম/ডাব্লিউএলএ-ত অতিৰিক্ত কোনো ডিভাইচ লগোৱা আছে নে নাই সেই বিষয়ে কাৰ্ড ধাৰকে সতৰ্ক থাকিব লাগিব আৰু সেয়া চাবও লাগিব। এনেকুৱা ডিভাইচ লগোৱা হয় গ্ৰাহকৰ ডেটা প্ৰতাৰণামূলকভাৱে কেপচাৰ কৰাৰ কাৰণে। এইটো পোৱা গ’লে লগে-লগে নিৰাপত্তা ৰক্ষী/বেংক/ডাব্লিউএলএ সংস্থাক জনাব লাগিব।
- এটিএম/ডাব্লিউএলএ-ৰ চাৰিও ফালে মানুহৰ সন্দেহজনক গতিবিধিৰ ফালে চকু ৰাখিব লাগিব কাৰ্ড ধাৰকে। তেওঁ সজাগ থাকিব লাগিব যে কোনো অচিনাকি মানুহ যেন তেওঁক কথাত ব্যস্ত কৰিব নোৱাৰে বা এটিএম অপাৰেট কৰাৰ বিষয়ত সহায়তা/সাহায্য কৰিবলৈ আগুৱাই নাহে।
- কাৰ্ড ধাৰকে মনত ৰাখিব লাগিব যে, বেংকৰ বিষয়াসকলে কেতিয়াও টেলিফোন কৰি/ই-মেইল প্ৰেৰণ কৰি কাৰ্ডৰ বিৱৰণ বা PIN জানিব নিবিচাৰে। সেয়ে, কোনোবা নিজক বেংকৰ প্ৰতিনিধি হিচাপে চিনাকি দি এনেকুৱা কিবা জানিব বিচাৰিলে একো যেন নোকোৱা হয়।
উত্তৰ. 31 ডিচেম্বৰ, 2018-ৰ আগতে সকলো মেগনেটিক ষ্ট্ৰিপ কাৰ্ডক EMV চিপ আৰু PIN কাৰ্ড কৰিবলৈ বেংকসমূহক নিৰ্দেশ দিয়া হৈছে। কাৰ্ড ধাৰকে যদি মেগনেটিক ষ্ট্ৰিপ কাৰ্ডৰ সলনি EMV চিপ আৰু PIN কাৰ্ড পোৱা নাই, তেন্তে তেওঁ ততালিকে সেয়া পাবলৈ বেংকত যাব লাগিব।
ভাৰতীয় ৰিজাৰ্ভ বেংকে যি FAQ জাৰী কৰিছে সেয়া কেৱল তথ্য আৰু সাধাৰণ নিৰ্দেশ প্ৰচাৰৰ বাবে। এইবোৰৰ ভিত্তিত পদক্ষেপ কৰিবলৈ আৰু/বা সিদ্ধান্ত ল’বলৈ বেংকক দায়ী কৰিব পৰা নাযাব। স্পষ্টকৈ বা বিতংকৈ যদি কিবা জানিবলগীয়া থাকে, তেন্তে সময়ে-সময়ে বেংকে জাৰী কৰা প্ৰাসংগিক চাৰ্কুলাৰ চোৱা যাব পাৰে।