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मार्च 21, 2024
सुरक्षित बैंकिंग पद्धतियां – युवाओं की सुरक्षा - स्वामीनाथन जे.

Mr. Yoshiki Takeuchi, Deputy Secretary General, OECD, Ms. Mairead McGuiness, European Commissioner for Financial Services, Ms. Magda Bianco, Chair of OECD INFE and G20 GPFI, Mr. Connor Graham, youth representative from Enactus, assembled regulators from across the world, ladies and gentlemen. A very warm good morning to all of you.  It gives me immense pleasure to speak to you today on a highly relevant topic - safe banking

श्री स्वामीनाथन जे, उप गवर्नर, भारतीय रिज़र्व बैंक

Mr. Yoshiki Takeuchi, Deputy Secretary General, OECD, Ms. Mairead McGuiness, European Commissioner for Financial Services, Ms. Magda Bianco, Chair of OECD INFE and G20 GPFI, Mr. Connor Graham, youth representative from Enactus, assembled regulators from across the world, ladies and gentlemen. A very warm good morning to all of you.  It gives me immense pleasure to speak to you today on a highly relevant topic - safe banking

मार्च 15, 2024
आरबीआई लोकपाल वार्षिक सम्मेलन के अवसर पर उद्घाटन भाषण - शक्तिकान्त दास

We are holding this conference of the Reserve Bank of India Ombudsmen on a very important day, namely, the World Consumer Day. This event underscores our unwavering dedication to the well-being of the consumer in the financial sector. As custodians of the financial system – whether as a regulator or regulated entities such as banks, NBFCs or other financial institutions – our success hinges not only on promoting the resilience of the system, but also significantly on the value we bring to the lives of our citizens, who form the core of the financial ecosystem. Protection of consumer interest is one of the core guiding principles of the Reserve Bank’s policies and actions. I take it that similar is the case with the regulated entities of the Reserve Bank also.

श्री शक्तिकान्त दास, गवर्नर, भारतीय रिज़र्व बैंक

We are holding this conference of the Reserve Bank of India Ombudsmen on a very important day, namely, the World Consumer Day. This event underscores our unwavering dedication to the well-being of the consumer in the financial sector. As custodians of the financial system – whether as a regulator or regulated entities such as banks, NBFCs or other financial institutions – our success hinges not only on promoting the resilience of the system, but also significantly on the value we bring to the lives of our citizens, who form the core of the financial ecosystem. Protection of consumer interest is one of the core guiding principles of the Reserve Bank’s policies and actions. I take it that similar is the case with the regulated entities of the Reserve Bank also.

जनवरी 25, 2024
ग्राहक केंद्रित वित्तीय उत्कृष्टता सुनिश्चित करने में आंतरिक लोकपाल की महत्वपूर्ण भूमिका - 16 जनवरी 2024 को मुंबई में आयोजित आंतरिक लोकपाल सम्मेलन में श्री स्वामीनाथन जे, उप गवर्नर महोदय का उद्बोधन

विनियमित संस्थाओं के एमडी और सीईओ, ग्राहक सेवा प्रमुख, प्रधान नोडल अधिकारी, कार्यपालक निदेशक, श्री नीरज निगम, रिज़र्व बैंक लोकपाल, रिज़र्व बैंक के वरिष्ठ साथियों और सबसे महत्वपूर्ण रूप से आज के हमारे इस सम्मेलन के प्रमुख श्रोता, विनियमित संस्थाओं के आंतरिक लोकपाल।आप सभी को मेरा नमस्कार ।

श्री स्वामीनाथन जे, उप गवर्नर, भारतीय रिज़र्व बैंक

विनियमित संस्थाओं के एमडी और सीईओ, ग्राहक सेवा प्रमुख, प्रधान नोडल अधिकारी, कार्यपालक निदेशक, श्री नीरज निगम, रिज़र्व बैंक लोकपाल, रिज़र्व बैंक के वरिष्ठ साथियों और सबसे महत्वपूर्ण रूप से आज के हमारे इस सम्मेलन के प्रमुख श्रोता, विनियमित संस्थाओं के आंतरिक लोकपाल।आप सभी को मेरा नमस्कार ।

अक्‍तूबर 28, 2022
वित्तीय सेवाओं के बदलते परिप्रेक्ष्य में ग्राहक सेवा में उत्कृष्टता - 28 अक्टूबर, 2022 को जोधपुर में आयोजित भारतीय रिजर्व बैंक लोकपाल वार्षिक सम्मेलन में गवर्नर, भारतीय रिजर्व बैंक श्री शक्तिकान्त दास का उद्घाटन भाषण

नमस्कार, ऑस्ट्रेलियन फाइनेंशियल कंप्लेंट्स अथॉरिटी (एएफसीए), ऑस्ट्रेलिया के सीईओ और मुख्य लोकपाल श्री डेविड लॉक, उप गवर्नर, आरबीआई श्री एम के जैन, कार्यपालक निदेशक, श्री अनिल कुमार शर्मा और श्री एस सी मुर्मू , बैंकों और एनबीएफसी के प्रबंध निदेशक और मुख्य कार्यकारी अधिकारी, श्री गौर गोपाल दास, प्रोफेसर एम एस श्रीराम, लोकपाल और भारतीय रिज़र्व बैंक के मेरे साथियों। 1. आरबीआई लोकपाल के इस वार्षिक सम्मेलन, जो कोविड-19 महामारी के कारण तीन वर्ष बाद आयोजित किया जा रहा है, में आप सभी को संबोधित करते हुए मुझे हर्ष का अनुभव हो रहा है। जहाँ एक ओर महामारी ने अपने पीछे कई निशान छोड़े हैं, मुझे कुछ उम्मीद की किरणें दिखाई देती हैं। विशेष रूप से, महामारी के कारण डिजिटलीकरण की दिशा में तेजी आई है और इसने वित्तीय सेवाओं के प्रौद्योगिकी संचालित परिवर्तनों को उत्प्रेरित किया है। 

श्री शक्तिकान्त दास, गवर्नर, भारतीय रिज़र्व बैंक

नमस्कार, ऑस्ट्रेलियन फाइनेंशियल कंप्लेंट्स अथॉरिटी (एएफसीए), ऑस्ट्रेलिया के सीईओ और मुख्य लोकपाल श्री डेविड लॉक, उप गवर्नर, आरबीआई श्री एम के जैन, कार्यपालक निदेशक, श्री अनिल कुमार शर्मा और श्री एस सी मुर्मू , बैंकों और एनबीएफसी के प्रबंध निदेशक और मुख्य कार्यकारी अधिकारी, श्री गौर गोपाल दास, प्रोफेसर एम एस श्रीराम, लोकपाल और भारतीय रिज़र्व बैंक के मेरे साथियों। 1. आरबीआई लोकपाल के इस वार्षिक सम्मेलन, जो कोविड-19 महामारी के कारण तीन वर्ष बाद आयोजित किया जा रहा है, में आप सभी को संबोधित करते हुए मुझे हर्ष का अनुभव हो रहा है। जहाँ एक ओर महामारी ने अपने पीछे कई निशान छोड़े हैं, मुझे कुछ उम्मीद की किरणें दिखाई देती हैं। विशेष रूप से, महामारी के कारण डिजिटलीकरण की दिशा में तेजी आई है और इसने वित्तीय सेवाओं के प्रौद्योगिकी संचालित परिवर्तनों को उत्प्रेरित किया है। 

नवंबर 12, 2021
12 नवंबर 2021 को माननीय प्रधान मंत्री द्वारा आरबीआई- रीटेल डायरेक्ट योजना और रिज़र्व बैंक-एकीकृत लोकपाल योजना का शुभारंभ - श्री शक्तिकान्त दास, गवर्नर, भारतीय रिज़र्व बैंक द्वारा स्वागत भाषण

A very warm good morning and Namaskar. 1. On behalf of the Central Board of the Reserve Bank of India, I have the privilege of welcoming the Hon’ble Prime Minister to this event to launch two major initiatives of the Reserve Bank. Sir, your participation in this event is a source of great motivation for all of us in the RBI. I would also like to welcome the Hon’ble Finance Minister to this event and thank her for her continuing support. We are also honoured by the est

गवर्नर, भारतीय रिज़र्व बैंक

A very warm good morning and Namaskar. 1. On behalf of the Central Board of the Reserve Bank of India, I have the privilege of welcoming the Hon’ble Prime Minister to this event to launch two major initiatives of the Reserve Bank. Sir, your participation in this event is a source of great motivation for all of us in the RBI. I would also like to welcome the Hon’ble Finance Minister to this event and thank her for her continuing support. We are also honoured by the est

अगस्त 05, 2019
डिजिटल वित्तीय जगत में उपभोक्ता संरक्षण-की गई पहल और उससे आगे - एम.के.जैन
Deputy Governor Shri Kanungo, Executive Director, Mrs. Marandi, other Executive Directors of the Reserve Bank of India, Managing Directors/ Chief Executive Officers from banks, overseas guests, colleagues from the Reserve Bank of India and other institutions. I am happy to be here for delivering this address at this annual event of the Consumer Education and Protection Department (CEPD), Central Office (CO) on a historic moment as we enter the silver jubilee year of t
श्री एम.के. जैन, उप गवर्नर, भारतीय रिज़र्व बैंक
Deputy Governor Shri Kanungo, Executive Director, Mrs. Marandi, other Executive Directors of the Reserve Bank of India, Managing Directors/ Chief Executive Officers from banks, overseas guests, colleagues from the Reserve Bank of India and other institutions. I am happy to be here for delivering this address at this annual event of the Consumer Education and Protection Department (CEPD), Central Office (CO) on a historic moment as we enter the silver jubilee year of t
जून 24, 2019
शिकायत प्रबंधन प्रणाली के शुभारंभ पर गवर्नर महोदय का वक्तव्य - शक्तिकान्त दास
The Complaint Management System (CMS), the application being launched today, symbolizes RBI’s commitment to improve customer experience in grievance redressal process by ensuring timely resolution of complaints received at the Reserve Bank. I take this opportunity to seek the co-operation of all RBI regulated entities with public interface such as commercial banks, Urban Co-operative banks, Non-Banking Financial Companies (NBFCs), etc. in resolving customer complaints
श्री शक्तिकान्त दास, गवर्नर, भारतीय रिज़र्व बैंक
The Complaint Management System (CMS), the application being launched today, symbolizes RBI’s commitment to improve customer experience in grievance redressal process by ensuring timely resolution of complaints received at the Reserve Bank. I take this opportunity to seek the co-operation of all RBI regulated entities with public interface such as commercial banks, Urban Co-operative banks, Non-Banking Financial Companies (NBFCs), etc. in resolving customer complaints
मार्च 03, 2015
साख सूचना साझा करने के लिए नई नीतिगत पहल - आर गांधी

श्री एम.वी.नायर, अध्यक्ष, सिबिल; सुश्री अरुंधती भट्टाचार्य, अध्यक्ष, एसबीआई; श्री टी.एम.भसीन, अध्यक्ष, आईबीए; श्री अरुण ठुकराल प्रबंध निदेशक, सिबिल; सम्मेलन के प्रतिनिधियों; देवियों और सज्जनों! मुझे आज सातवें वार्षिक सिबिल ट्रांस यूनियन साख सूचना सम्मेलन में मुख्य भाषण करते हुए प्रसन्नता हो रही है।

पृष्ठभूमि

2. रिज़र्व बैंक द्वारा भारत में साख सूचना ब्यूरो स्थापित करने की संभावनाओं का पता लगाने के लिए वर्ष 1999 में गठित कार्यदल (अध्यक्ष: एन.एच.सिद्दीकी), जिसका एक सदस्य होने का सौभाग्य मुझे भी था, की सिफारिशों के परिणामस्वरूप साख सूचना कंपनियों (सीआईसी) की स्थापना की गई थी। सिबिल ऐसी पहली कंपनी थी। साख सूचना कंपनी (विनियमन) अधिनियम (सीआईसीआरए) 2005 से लागू किया गया।

श्री आर. गांधी, उप गवर्नर, भारतीय रिज़र्व बैंक

श्री एम.वी.नायर, अध्यक्ष, सिबिल; सुश्री अरुंधती भट्टाचार्य, अध्यक्ष, एसबीआई; श्री टी.एम.भसीन, अध्यक्ष, आईबीए; श्री अरुण ठुकराल प्रबंध निदेशक, सिबिल; सम्मेलन के प्रतिनिधियों; देवियों और सज्जनों! मुझे आज सातवें वार्षिक सिबिल ट्रांस यूनियन साख सूचना सम्मेलन में मुख्य भाषण करते हुए प्रसन्नता हो रही है।

पृष्ठभूमि

2. रिज़र्व बैंक द्वारा भारत में साख सूचना ब्यूरो स्थापित करने की संभावनाओं का पता लगाने के लिए वर्ष 1999 में गठित कार्यदल (अध्यक्ष: एन.एच.सिद्दीकी), जिसका एक सदस्य होने का सौभाग्य मुझे भी था, की सिफारिशों के परिणामस्वरूप साख सूचना कंपनियों (सीआईसी) की स्थापना की गई थी। सिबिल ऐसी पहली कंपनी थी। साख सूचना कंपनी (विनियमन) अधिनियम (सीआईसीआरए) 2005 से लागू किया गया।

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पृष्ठ अंतिम बार अपडेट किया गया: सितंबर 06, 2024