RbiSearchHeader

Press escape key to go back

पिछली खोज

थीम
थीम
टेक्स्ट का साइज़
टेक्स्ट का साइज़
S2

RbiAnnouncementWeb

RBI Announcements
RBI Announcements

RBINotificationSearchFilter

सर्च रिफाइन करें

खोज परिणाम

ऐसे परिपत्र जो अनावश्यक/अधिक्रमित/अवरुद्ध होते हैं

  • Row View
  • Grid View
सितंबर 03, 2010
वापस लिया गया w.e.f. 16/11/2021
चेकों को नकारना/वापस करना - चेक वापसी ज्ञापन (चेक रिटर्न मेमो) में वापस करने की तारीख का उल्लेख करने की आवश्यकता
आरबीआइ/2010-11/190 डीपीएसएस.सीओ.सीएचडी.सं. 485/03.06.01/2010-11 1 सितंबर, 2010 अध्यक्ष तथा प्रबंध निदेशक/मुख्य कार्यपालक अधिकारी क्षेत्रीय ग्रामीण बैंकों /शहरी सहकारी बैंकों /राज्य सहकारी बैंकों / जिला मध्यवर्ती सहकारी बैंकों सहित सभी अनुसूचित वाणिज्य बैंक महोदया/महोदय चेकों को नकारना/वापस करना - चेक वापसी ज्ञापन (चेक रिटर्न मेमो) में वापस करने की तारीख का उल्लेख करने की आवश्यकता जैसा कि आप जानते हैं, किसी भी कारण से नकारे गए/वापस किए गए चेक के साथ लगाया जाने वाला ’ च
आरबीआइ/2010-11/190 डीपीएसएस.सीओ.सीएचडी.सं. 485/03.06.01/2010-11 1 सितंबर, 2010 अध्यक्ष तथा प्रबंध निदेशक/मुख्य कार्यपालक अधिकारी क्षेत्रीय ग्रामीण बैंकों /शहरी सहकारी बैंकों /राज्य सहकारी बैंकों / जिला मध्यवर्ती सहकारी बैंकों सहित सभी अनुसूचित वाणिज्य बैंक महोदया/महोदय चेकों को नकारना/वापस करना - चेक वापसी ज्ञापन (चेक रिटर्न मेमो) में वापस करने की तारीख का उल्लेख करने की आवश्यकता जैसा कि आप जानते हैं, किसी भी कारण से नकारे गए/वापस किए गए चेक के साथ लगाया जाने वाला ’ च
सितंबर 01, 2010
वापस लिया गया w.e.f. 18/02/2022
एनईएफटी / एनईसीएस / ईसीएस लेनदेन राशि की जमा / वापसी में देरी की वजह से बैंकों द्वारा देय दंडस्‍वरूप ब्‍याज में एकरूपता लाया जाना
भारिबैं / 2010-11/188 भुनिप्रवि (केंका) ईपीपीडी सं.477/04.03.01/2010-11 1 सितंबर 2010 एनईएफटी / एनईसीएस / ईसीएस में सहभागी सदस्‍य बैंकों के अ‍ध्‍यक्ष एवं प्रबंध निदेशक/मुख्‍य कार्यपालक अधिकारी महोदया/प्रिय महोदय,एनईएफटी / एनईसीएस / ईसीएस लेनदेन राशिकी जमा / वापसी में देरी की वजह से बैंकों द्वारा देय दंडस्‍वरूप ब्‍याज में एकरूपता लाया जाना जैसा कि आपको विदित है विगत दिनों से खुदरा इलैक्‍ट्रानिक भुगतान उत्‍पादों में पहुँच और मात्रा की दृष्टि से काफी वृद्धि हो रही है। दे
भारिबैं / 2010-11/188 भुनिप्रवि (केंका) ईपीपीडी सं.477/04.03.01/2010-11 1 सितंबर 2010 एनईएफटी / एनईसीएस / ईसीएस में सहभागी सदस्‍य बैंकों के अ‍ध्‍यक्ष एवं प्रबंध निदेशक/मुख्‍य कार्यपालक अधिकारी महोदया/प्रिय महोदय,एनईएफटी / एनईसीएस / ईसीएस लेनदेन राशिकी जमा / वापसी में देरी की वजह से बैंकों द्वारा देय दंडस्‍वरूप ब्‍याज में एकरूपता लाया जाना जैसा कि आपको विदित है विगत दिनों से खुदरा इलैक्‍ट्रानिक भुगतान उत्‍पादों में पहुँच और मात्रा की दृष्टि से काफी वृद्धि हो रही है। दे
जुलाई 06, 2010
Display at ATM sites - procedure for lodging of ATM complaints and uniform template for filing complaints

DPSS.CO.PD.No.52/02.10.02/2010-2011

July 06, 2010

The Chairman and Managing Director / Chief Executive Officers
All Scheduled Commercial Banks including RRBs /
Urban Co-operative Banks / State Co-operative Banks /
District Central Co-operative Banks

Madam/Dear Sir,

Display at ATM sites – procedure for lodging of ATM complaints and uniform template for filing complaints

Kindly refer to our letters DPSS No. 1316/02.10.02/2009-10 dated December 18, 2009, DPSS/CO/PD/2018/02.10.02/2009-10 dated March 19, 2010, and DPSS No. 2753/02.10.02/2009-10 dated June 15, 2010, on the above subject. We had vide these letters advised banks to display the procedure and contact information, and also make available at all ATM sites, the uniform template circulated by Indian Banks Association (IBA) for lodging of complaints relating to ATM transactions.

2. A recent survey undertaken by RBI across the country has revealed that most of the banks, contrary to the reports submitted to RBI, have not ensured that availability of the complaint templates at their ATMs, which is a matter of concern.

3. In this connection you are requested to submit to Department of Payment and Settlement Systems, Central Office, Reserve Bank of India, by July 31, 2010, your bank’s Action Plan for implementing Reserve Bank’s circular on making available the complaint templates on all ATMs for lodging ATM related complaints. The contact details like name, phone no, e-mail address etc. of a senior functionary of your bank who will be coordinating this matter may also be intimated to us.

Yours faithfully,

(K. Sivaraman)
General Manager

DPSS.CO.PD.No.52/02.10.02/2010-2011

July 06, 2010

The Chairman and Managing Director / Chief Executive Officers
All Scheduled Commercial Banks including RRBs /
Urban Co-operative Banks / State Co-operative Banks /
District Central Co-operative Banks

Madam/Dear Sir,

Display at ATM sites – procedure for lodging of ATM complaints and uniform template for filing complaints

Kindly refer to our letters DPSS No. 1316/02.10.02/2009-10 dated December 18, 2009, DPSS/CO/PD/2018/02.10.02/2009-10 dated March 19, 2010, and DPSS No. 2753/02.10.02/2009-10 dated June 15, 2010, on the above subject. We had vide these letters advised banks to display the procedure and contact information, and also make available at all ATM sites, the uniform template circulated by Indian Banks Association (IBA) for lodging of complaints relating to ATM transactions.

2. A recent survey undertaken by RBI across the country has revealed that most of the banks, contrary to the reports submitted to RBI, have not ensured that availability of the complaint templates at their ATMs, which is a matter of concern.

3. In this connection you are requested to submit to Department of Payment and Settlement Systems, Central Office, Reserve Bank of India, by July 31, 2010, your bank’s Action Plan for implementing Reserve Bank’s circular on making available the complaint templates on all ATMs for lodging ATM related complaints. The contact details like name, phone no, e-mail address etc. of a senior functionary of your bank who will be coordinating this matter may also be intimated to us.

Yours faithfully,

(K. Sivaraman)
General Manager

जून 15, 2010
Display at ATM sites - procedure for lodging of ATM complaints and uniform template for filing complaints

DPSS No.2753/02.10.02/2009-2010

June 15, 2010

The Chairman and Managing Director / Chief Executive Officers
All Scheduled Commercial Banks including RRBs /
Urban Co-operative Banks / State Co-operative Banks /
District Central Co-operative Banks

Madam/Dear Sir,

Display at ATM sites – procedure for lodging of ATM complaints and uniform template for filing complaints

Kindly refer to our letters DPSS No. 1316/02.10.02/2009-10 dated December 18, 2009, DPSS/CO/PD/2018/02.10.02/2009-10 dated March 19, 2010, on the above subject. We had vide these letters advised banks to display the procedure and contact information, and also make available at all ATM sites, the uniform template circulated by Indian Banks Association (IBA) for lodging of complaints relating to ATM transactions.

2. To assess the compliance to these instructions we had undertaken random visits to number of ATM sites of various banks across the country. It is observed that at a vast majority of the ATM sites the instructions contained in the circulars referred to above have not been adhered to despite a compliance furnished by the banks.

3. You will appreciate that the above system was introduced keeping in view the interest of bank customers. In view of the above observations, we request you to kindly bestow your personal attention to the matter and ensure that the instructions above are adhered to in letter and spirit.

Yours faithfully,

(G. Padmanabhan)
Chief General Manager

DPSS No.2753/02.10.02/2009-2010

June 15, 2010

The Chairman and Managing Director / Chief Executive Officers
All Scheduled Commercial Banks including RRBs /
Urban Co-operative Banks / State Co-operative Banks /
District Central Co-operative Banks

Madam/Dear Sir,

Display at ATM sites – procedure for lodging of ATM complaints and uniform template for filing complaints

Kindly refer to our letters DPSS No. 1316/02.10.02/2009-10 dated December 18, 2009, DPSS/CO/PD/2018/02.10.02/2009-10 dated March 19, 2010, on the above subject. We had vide these letters advised banks to display the procedure and contact information, and also make available at all ATM sites, the uniform template circulated by Indian Banks Association (IBA) for lodging of complaints relating to ATM transactions.

2. To assess the compliance to these instructions we had undertaken random visits to number of ATM sites of various banks across the country. It is observed that at a vast majority of the ATM sites the instructions contained in the circulars referred to above have not been adhered to despite a compliance furnished by the banks.

3. You will appreciate that the above system was introduced keeping in view the interest of bank customers. In view of the above observations, we request you to kindly bestow your personal attention to the matter and ensure that the instructions above are adhered to in letter and spirit.

Yours faithfully,

(G. Padmanabhan)
Chief General Manager

मई 06, 2010
वापस लिया गया w.e.f. 16/11/2021
सदस्‍य बैंकों के क्‍लीयरिंग दायित्‍वों को निपटाने के लिए क्‍लीरिंग हाउस प्रबंधक बैंकों द्वारा क्‍लीयरिंग-संबद्ध ओवरड्राफ्ट पर ब्‍याज लगाया जाना
आरबीआई/2009-10/452 डीपीएसएस.केका. (सीएचडी) सं. 2387/03.06.01/2009-2010 6 मई 2010 अध्‍यक्ष और प्रबंध निदेशक/ मुख्‍य कार्यपालक अधिकारी आरआरबी सहित सभी अनुसूचित वाणिज्‍य बैंक/ शहरी सहकारी बैंक / राज्‍य सहकारी बैंक / जिला मध्‍यवर्ती सहकारी बैंक महोदया / प्रिय महोदय, सदस्‍य बैंकों के क्‍लीयरिंग दायित्‍वों को निपटाने के लिए क्‍लीरिंग हाउस प्रबंधक बैंकों द्वारा क्‍लीयरिंग-संबद्ध ओवरड्राफ्ट पर ब्‍याज लगाया जाना जैसा कि आप जानते हैं कि बैंकर्स समाशोधन गृहों के लिए एकसमान विनिय
आरबीआई/2009-10/452 डीपीएसएस.केका. (सीएचडी) सं. 2387/03.06.01/2009-2010 6 मई 2010 अध्‍यक्ष और प्रबंध निदेशक/ मुख्‍य कार्यपालक अधिकारी आरआरबी सहित सभी अनुसूचित वाणिज्‍य बैंक/ शहरी सहकारी बैंक / राज्‍य सहकारी बैंक / जिला मध्‍यवर्ती सहकारी बैंक महोदया / प्रिय महोदय, सदस्‍य बैंकों के क्‍लीयरिंग दायित्‍वों को निपटाने के लिए क्‍लीरिंग हाउस प्रबंधक बैंकों द्वारा क्‍लीयरिंग-संबद्ध ओवरड्राफ्ट पर ब्‍याज लगाया जाना जैसा कि आप जानते हैं कि बैंकर्स समाशोधन गृहों के लिए एकसमान विनिय
मई 03, 2010
Customer complaints relating to ATM transactions

May 03, 2010

The Chairman/CEO
All Scheduled Commercial Banks

Dear Sir,

Customer complaints relating to ATM transactions

Kindly refer to our letter No. DPSS/CO/PD/2018/02.10.002/2009-10 dated March 19, 2010 on the introduction of a uniform template for lodging complaints relating to ATM transactions.

2. In this connection we request you to confirm that the templates have since been introduced and are being displayed at your ATMs. We further advise you to place the same on your website also for better customer service.

Yours faithfully,

(K. Sivaraman)
General Manager

May 03, 2010

The Chairman/CEO
All Scheduled Commercial Banks

Dear Sir,

Customer complaints relating to ATM transactions

Kindly refer to our letter No. DPSS/CO/PD/2018/02.10.002/2009-10 dated March 19, 2010 on the introduction of a uniform template for lodging complaints relating to ATM transactions.

2. In this connection we request you to confirm that the templates have since been introduced and are being displayed at your ATMs. We further advise you to place the same on your website also for better customer service.

Yours faithfully,

(K. Sivaraman)
General Manager

अप्रैल 13, 2010
वापस लिया गया w.e.f. 16/11/2021
अपने ग्राहक को जानिए (केवाईसी) मानदंड / धनशोधन निवारण (एएमएल) मानक / आतंकवाद के वित्तपोषण से सामना (सीएफटी)
आरबीआई/2009-10/398 डीपीएसएस.केका.सं.2232/02.27.005/2009-2010 13 अप्रैल 2010 प्रति भुगतान और निपटान प्रणाली अधिनियम, 2007 के तहत प्राधिकृत भुगतान प्रणाली के सभी संचालक अपने ग्राहक को जानिए (केवाईसी) मानदंड / धनशोधन निवारण (एएमएल) मानक / आतंकवाद के वित्तपोषण से सामना (सीएफटी) कृपया 22 दिसम्‍बर 2009 के हमारे पत्र डीपीएसएस.केका.एडी.1320/02.27.005/2009-10 का अवलोकन कीजिए। 2. वित्तीय कार्रवाई टॉस्‍क फोर्स (एफएटीएफ) ने इस विषय पर 18 फरवरी 2010 को एक और वक्‍तव्‍य जारी किया है
आरबीआई/2009-10/398 डीपीएसएस.केका.सं.2232/02.27.005/2009-2010 13 अप्रैल 2010 प्रति भुगतान और निपटान प्रणाली अधिनियम, 2007 के तहत प्राधिकृत भुगतान प्रणाली के सभी संचालक अपने ग्राहक को जानिए (केवाईसी) मानदंड / धनशोधन निवारण (एएमएल) मानक / आतंकवाद के वित्तपोषण से सामना (सीएफटी) कृपया 22 दिसम्‍बर 2009 के हमारे पत्र डीपीएसएस.केका.एडी.1320/02.27.005/2009-10 का अवलोकन कीजिए। 2. वित्तीय कार्रवाई टॉस्‍क फोर्स (एफएटीएफ) ने इस विषय पर 18 फरवरी 2010 को एक और वक्‍तव्‍य जारी किया है
मार्च 19, 2010
Customer complaints relating to ATM transactions

आरबीआई/2015-16/66 डीपीएसएस.सीओ.पीडी.पीपीआई.सं 2/02.14.006/2015-16 01 जुलाई 2015 (09 जुलाई 2015 को संशोधित) सभी प्रीपेड भुगतान लिखत जारीकर्ता, प्रणाली प्रदाता, सिस्टम सहभागी और अन्य सभी भावी प्रीपेड भुगतान लिखत जारीकर्ता महोदय/महोदया, भारत में प्रीपेड भुगतान लिखतों को जारी करने और उनका परिचालन करने के संबंध में नीतिगत दिशानिर्देश – मास्टर परिपत्र जैसा कि आप जानते हैं कि समय समय पर भारतीय रिजर्व बैंक ने भारत में प्रीपेड भुगतान लिखतों को जारी करने और उनका परिचालन करने के

आरबीआई/2015-16/66 डीपीएसएस.सीओ.पीडी.पीपीआई.सं 2/02.14.006/2015-16 01 जुलाई 2015 (09 जुलाई 2015 को संशोधित) सभी प्रीपेड भुगतान लिखत जारीकर्ता, प्रणाली प्रदाता, सिस्टम सहभागी और अन्य सभी भावी प्रीपेड भुगतान लिखत जारीकर्ता महोदय/महोदया, भारत में प्रीपेड भुगतान लिखतों को जारी करने और उनका परिचालन करने के संबंध में नीतिगत दिशानिर्देश – मास्टर परिपत्र जैसा कि आप जानते हैं कि समय समय पर भारतीय रिजर्व बैंक ने भारत में प्रीपेड भुगतान लिखतों को जारी करने और उनका परिचालन करने के

दिसंबर 24, 2009
भारत में मोबाइल बैंकिंग लेनदेन - बैंकों के लिए परिचालन हेतु दिशा-निर्देश
आरबीआई/2009-10/273 डीपीएसएस.सीओ.सं.1357/02.23.02/2009-10 24 दिसंबर, 2009 अध्यक्ष एवं प्रबंध निदेशक / मुख्य कार्यकारी अधिकारी क्षेत्रीय ग्रामीण बैंक (आरआरबी)/शहरी सहकारी बैंक/राज्य सहकारी बैंक/ जिला केंद्रीय सहकारी बैंक सहित सभी अनुसूचित वाणिज्यिक बैंक महोदया / प्रिय महोदय भारत में मोबाइल बैंकिंग लेनदेन - बैंकों के लिए परिचालन हेतु दिशा-निर्देश कृपया शीर्षांकित विषय पर हमारे दिनांक 08 अक्टूबर 2008 के परिपत्र सं. आरबीआई/2008-09/208, डीपीएसएस. सीओ. सं.619/02.23.02/2008-0
आरबीआई/2009-10/273 डीपीएसएस.सीओ.सं.1357/02.23.02/2009-10 24 दिसंबर, 2009 अध्यक्ष एवं प्रबंध निदेशक / मुख्य कार्यकारी अधिकारी क्षेत्रीय ग्रामीण बैंक (आरआरबी)/शहरी सहकारी बैंक/राज्य सहकारी बैंक/ जिला केंद्रीय सहकारी बैंक सहित सभी अनुसूचित वाणिज्यिक बैंक महोदया / प्रिय महोदय भारत में मोबाइल बैंकिंग लेनदेन - बैंकों के लिए परिचालन हेतु दिशा-निर्देश कृपया शीर्षांकित विषय पर हमारे दिनांक 08 अक्टूबर 2008 के परिपत्र सं. आरबीआई/2008-09/208, डीपीएसएस. सीओ. सं.619/02.23.02/2008-0
दिसंबर 22, 2009
वापस लिया गया w.e.f. 16/11/2021
अपने ग्राहक को जानिए (केवाईसी) मानदंडों / धनशोधन निवारण (एएमएल) मानकों / आतंकवाद के वित्तपोषण से सामना (सीएफटी) के बारे में धन-शोधन निवारण (संशोधन) अधिनियम, 2009 द्वारा यथा संशोधित धन-शोधन निवारण अध‍िनियम, 2002 (पीएमएलए) के तहत भुगतान प्रणाली संचालकों के दायित्‍व
आरबीआई/2009-10/269 डीपीएसएस.केका.एडी.सं./1320/02.27.005/2009-10 22 दिसम्‍बर 2009 प्रति भुगतान प्रणाली के सभी संचालक भुगतान और निपटान प्रणाली अधिनियम, 2007 के तहत प्राधिकृत महोदया / प्रिय महोदय, अपने ग्राहक को जानिए (केवाईसी) मानदंडों / धनशोधन निवारण (एएमएल) मानकों / आतंकवाद के वित्तपोषण से सामना (सीएफटी) के बारे में धन-शोधन निवारण (संशोधन) अधिनियम, 2009 द्वारा यथा संशोधित धन-शोधन निवारण अध‍िनियम, 2002 (पीएमएलए) के तहत भुगतान प्रणाली संचालकों के दायित्‍व भुगतान और निपट
आरबीआई/2009-10/269 डीपीएसएस.केका.एडी.सं./1320/02.27.005/2009-10 22 दिसम्‍बर 2009 प्रति भुगतान प्रणाली के सभी संचालक भुगतान और निपटान प्रणाली अधिनियम, 2007 के तहत प्राधिकृत महोदया / प्रिय महोदय, अपने ग्राहक को जानिए (केवाईसी) मानदंडों / धनशोधन निवारण (एएमएल) मानकों / आतंकवाद के वित्तपोषण से सामना (सीएफटी) के बारे में धन-शोधन निवारण (संशोधन) अधिनियम, 2009 द्वारा यथा संशोधित धन-शोधन निवारण अध‍िनियम, 2002 (पीएमएलए) के तहत भुगतान प्रणाली संचालकों के दायित्‍व भुगतान और निपट

Custom Date Facet

श्रेणी पहलू

केटेगरी

आरबीआई-इंस्टॉल-आरबीआई-सामग्री-वैश्विक

आरबीआई मोबाइल एप्लीकेशन इंस्टॉल करें और लेटेस्ट न्यूज़ का तुरंत एक्सेस पाएं!

Scan Your QR code to Install our app

RBIPageLastUpdatedOn

पृष्ठ अंतिम बार अपडेट किया गया: जून 27, 2024